“Wat een bestuurssecretaris doet? Ik zeg altijd dat ik onze bestuurders help om besluiten te nemen. Ik bereid vergaderingen voor en schrijf strategische beleidsstukken, zoals de Koers en het jaarplan. En als jurist heb ik de bestuurders, maar ook directeuren, zorgmanagers en medewerkers bijgestaan bij juridische problemen. Daar kwam ik vaak dicht bij de praktijk. 14 jaar is een lange tijd. Toen ik binnenkwam bij de Compaan was Willem de Gooijer bestuurder. Als ik nu terugkijk zie ik heel veel dingen die veranderd zijn, maar gelukkig ook wat niet veranderd is.“
Dezelfde passie en betrokkenheid
“Ons doel is onveranderd. We willen mensen met een beperking volgens hun wensen laten leven en hen helpen deel uit te maken van de maatschappij. Dat doen we met dezelfde passie en betrokkenheid als toen. En het gaat nog steeds niet vanzelf: er zijn altijd weer nieuwe knelpunten in bedrijfsprocessen en nieuwe regelgeving, waardoor we continu moeten veranderen en nieuwe projecten opstarten. We komen ook nog altijd dilemma’s tegen in de praktijk van ons werk. Zo willen we graag dat cliënten meedoen in de samenleving, maar daarmee kom je ook voor problemen te staan. Zoals buren die niet blij zijn met een Middin-locatie in hun wijk of loverboys die het op cliënten voorzien hebben. Dat soort vraagstukken, die zijn er altijd geweest en zullen er altijd zijn.”
Enorme verbetering
“Natuurlijk zijn er ook dingen echt veranderd. Het huidige Middin is vier keer zo groot als de Compaan destijds. Toen hadden we het al over de supportorganisatie, een begin van wat we vandaag regie over het eigen leven noemen. En daarin zijn we inmiddels van woorden naar daden gekomen. Als bestuurssecretaris hoorde ik vaak verhalen van wat er gebeurde op de locaties. Daaruit proef je hoe we steeds beter de beweging maken van ‘zorgen voor’ naar ‘zorgen dat’ en hoe we daar steeds creatiever in worden. Cliënten zijn ook veel zichtbaarder in de maatschappij, ook door hun werk, op welk niveau dan ook. Dat je van betekenis bent en gezien wordt, dat is zo belangrijk. Ik vind het ook fantastisch hoe de huisvesting verbeterd is. Toen ik begon hadden mensen vaak alleen een slaapkamertje. Nu laten cliënten vol trots hun appartement zien. Een enorme verbetering. En dan de medewerkers. Ze hebben de laatste jaren veel meer ruimte om zelf invulling te geven aan het werk en dingen zelf op te pakken. Dat is belangrijk, omdat zij dichter op de cliënt staan en dus beter begrijpen wat het goede is om te doen. Zeker waar teams de gegeven ruimte goed benutten zie je dat ze sprongen vooruit maken. “
Met een gerust hart weg
“Ik ga met een gerust hart weg. Middin is klaar voor de toekomst. Het is een financieel gezonde organisatie, met een inspirerende visie en een goede focus en strategie. En met enorm betrokken medewerkers. Wat ik straks het meest ga missen zijn de verhalen over wat Middin kan betekenen in het leven van cliënten. Hoewel, dankzij ‘Middin in beeld’ kan ik blijven meeleven. Gelukkig maar.”
Auteur: Ineke Kouwenberg