Als flexmedewerker bij Middin, kom ik op aardig wat plekken. Sommige locaties hebben een bord in de algemene ruimte met de namen en foto’s van wie er dienst heeft. Zo kunnen bewoners zich instellen op wie er komt helpen. Maar dit lost niet alles op. Soms is er plotseling iets veranderd of heeft de invaller of cliënt gewoon een slechte bui en klikt het niet. Ik vroeg aan bewoners en (flex-)medewerkers van Middin hoe ze hiermee dealen. Het resultaat? Vijf tips van bewoners en vijf tips van flexmedewerkers! .
Hoe je om kunt gaan met invallers, 5 tips van cliënten:
1. Kees: Geef ze een hand of maak een praatje
Door het persoonlijke contact voel je al snel of er een klik is.
2. Silvia: Maak lijstjes met jouw gebruiksaanwijzing
Ik vind het vermoeiend om steeds hetzelfde te moeten uitleggen aan een nieuw iemand, zeker als die te gehaast is. Of als ik moe ben. Mijn zus heeft nu lijstjes opgehangen waarop staat wanneer ik welke zalf krijg en mijn haar gewassen wordt. Ik zoek samen met de begeleiding mijn kleren uit.
3. Haydar: Leid de flexer rond
Doe een rondleiding met ze door de woning, dat ze weten waar de keuken is, en de WC, de opslag, etc. Dat scheelt ook een hoop tijd.
4. Eric: Neem ze in de maling
Als iemand nieuw is, dan kun je ze ook in de maling nemen. Een flexer vroeg aan mij hoeveel scheppen koffie er in de machine moesten. Ik zei 3 in plaats van 1. Dat was pas sterke koffie! Die flexer werd uitgelachen omdat hij het niet aan de vaste begeleiding had gevraagd. Gelukkig kon hij er zelf ook om lachen, want hij dronk geen koffie!
5. René: Zorg voor een goed draaiboek.
Zorg dat de vaste begeleiding het draaiboek in orde heeft, zodat die invallers weten wat ze moeten doen. Als ze zich er dan niet aan houden, dan zeg ik dat gewoon. Of ik vertel het later aan de begeleiding, zodat die het tegen bureau flex kunnen zeggen.
Hoe draai je lekker op een nieuwe locatie? 5 tips van collega’s:
1. Danielle (medewerker bureau flex): Lees je in
Verdiep je in de informatie die je aan het begin van jouw dienst ontvangt via de mail en op de locatie zelf. Hierdoor worden een hoop dingen duidelijk.
2. Corinne: Locaties: maak een draaiboek
Sommige locaties doen dit wel, andere niet. Een draaiboek en een cliëntenomschrijving op papier en in Vinova, dat schept overzicht!
3. Amanda: Vertrouw op jezelf
Neem genoeg zelfvertrouwen mee, je zult jezelf soms onnozel voelen, maar dat hoort erbij.
4. Eelco: Durf te vragen
Mijn ervaring is dat cliënten heel veel weten en het ook vaak wel leuk vinden als jij hen dingen vraagt. Als flexer moet je ook dingen durven en kunnen vragen.
5. Nennie: Schep een band
Als je bij een bewoner binnenstapt, complimenteer die persoon dan met de woning, vraag luchtig naar de foto’s aan de muur, of merk op dat jullie dezelfde tandpasta gebruiken. Dit schept al een beetje een band met de persoon die je komt helpen.
Bedankt!
Iedereen bedankt voor jullie handige tips! Heb jij nou nog een goeie aanvullende tip? Laat het ons dan weten via een reactie onder mijn blog. Altijd handig!
Als flexmedewerker bij Middin is je werk nooit saai en altijd afwisselend. Middin zoekt met regelmaat nieuwe flexmedewerkers voor verschillende regio’s en doelgroepen. Kijk eens op de website.