Zodra robot Pepper De Brasserie in Rijswijk binnenrolt, veren de bezoekers op. Met grote ogen en een vriendelijke stem wint de robot iedereen voor zich. Pepper is dan ook heel complimenteus: “Wat zit je haar mooi. Hoe heet je? Wat een mooie naam.” Af en toe giechelt ‘ze’ er nog even gezellig bij. Ze krijgt mensen zelfs aan het dansen. Maar Pepper als werknemer bij Middin: dat is nog toekomstmuziek. Begeleider en innovatiecoördinator Bart Rijgersberg schat in dat dit nog een hele tijd kan duren omdat een robot nog niet goed genoeg kan reageren op onverwachte situaties.
Kwaliteit van leven
Bart merkt bij sommige medewerkers wel wat aarzeling over de nieuwe ontwikkelingen. “Ze denken dat de zorginnovaties een vorm van bezuiniging zijn, maar de zorg van medewerkers blijft juist nodig. Nieuwe technieken kunnen wel de kwaliteit van het leven van cliënten verbeteren, omdat deze hen ondersteunen om beter zelfstandig te functioneren. Op dit moment loopt er bijvoorbeeld een proef met de GO-OV-app. Cliënten kunnen met een handige app zelfstandig van huis naar een bestemming reizen. Komen ze er niet uit, dan drukken ze op een knop voor hulp.”
Nieuwe mogelijkheden
In een demonstratieruimte kunnen de bezoekers apps bekijken voor mobiele telefoons en tablets. Barts cliënt Johan Lupker laat trots de Beter app zien waarmee je een gezonder leefpatroon en sociale hygiëne aanleert. “Ik drink teveel Red Bull. Dat hou ik nu bij en ook probeer ik twintig minuten per dag te wandelen. Het gaat beter, maar ik ben wel moe van dat extra bewegen.” Een grote aandachtstrekker is de Beleef TV, een tafel met beeldscherm die tijdelijk ter demonstratie in De Brasserie staat. Steeds nieuwe spelers swipen verschillende soorten fruit in een mand. Een van hen raakt bloedfanatiek en weet van geen ophouden. Begeleidster Marjolijn Groen kijkt glimlachend toe. Ze is nieuwsgierig naar wat er allemaal mogelijk is, maar verwacht wel een generatiekloof tussen de oudere en jongere medewerkers. “Sommige van mijn collega’s hebben nog moeite met Word. Die zien op tegen de nieuwe technieken. Ik denk dat er vanuit Middin goede begeleiding en training nodig is om met de nieuwe digitale middelen om te gaan.”
Geïnspireerd
Tijdens de Week van de Technologische Innovatie zag begeleidster Marielle Hemmer nieuwe mogelijkheden voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH) en ze is nu samen met een cliënt gestart met een proef voor de app Mijn Eigen Plan, waarin onder andere een agenda, stappenplan en stemmingsmeter zijn geïntegreerd. “Ik vind deze ontwikkelingen erg interessant en mijn cliënt was ook gelijk enthousiast. Hij krijgt nu meer overzicht, rustpauzes en komt makkelijker in actie. Ik kan meekijken met wat hij doet en hem tussendoor ondersteunen met een appje of telefoongesprek. Ik ben benieuwd hoe de proef zal lopen.”