In het Rabobank-pand aan de statige Korte Vijverberg hangt veel kunst en die werken zijn stuk voor stuk gemaakt door cliënten van Middin. Directeur Grootzakelijk Dennis Werkman vertelt waarom: “We hebben als Rabobank Regio Den Haag een goede relatie met Middin, maar dat is slechts een deel van het verhaal. De belangrijkste reden is dat deze kunst gewoon mooi is. Ik was verbaasd te ontdekken dat mensen met een beperking zulke ongelooflijke talenten hebben dat ik denk: ‘degene met de beperking, dat ben ik!’”
Saamhorigheid
De afdeling Grootzakelijk heeft een bijzondere band met Zinderin Kunst, vertelt Dennis Werkman. “Een tijd terug hielden we een afdelingsdag op Buitengoed Dorrepaal. Voor de middag stond een workshop schilderen en keramiek op het programma, die werd gegeven door kunstenaars en begeleiders van Zinderin. We zaten in de tuin te schilderen, het was een prachtige dag en de collega’s vonden het hartstikke leuk.” Het effect van zo’n workshop gaat verder dan alleen een leuke middag en een zelfgemaakt kunstwerk voor op kantoor. “Je hebt altijd voortrekkers, maar op deze dag maakten álle collega’s kennis met Middin en wat dat inhoudt. Ze ontdekten hoe cliënten met een beperking eruit zien en hoe ze doen. Dat was voor een aantal collega’s best onwennig en spannend. Maar uiteindelijk bevordert zo’n bijzondere ervaring de saamhorigheid, het heeft bij ons voor een enorme versteviging van de onderlinge band gezorgd.”
In zijn functie als directeur Grootzakelijk heeft Dennis Werkman dagelijks te maken met ondernemers, daarnaast is hij bestuurslid van de stichting ‘Vrienden van Middin’. Dennis weet dus als geen ander hoe belangrijk een initiatief als Middin Markt is. “De tijd dat bedrijven op zoek gingen naar een goed doel om geld aan te geven is echt voorbij. Een project moet nu kleinschalig, concreet en dichtbij zijn. Zodat je er na een maand langs kunt rijden om te zien wat er van geworden is. Dáár ligt dan ook een grote kans voor organisaties als Middin.”
Tip van een collega
Dennis Werkman ziet ook dat er steeds meer behoefte is aan verbinding met een goed doel. Dat geldt voor ondernemers, maar ook voor familie van cliënten en collega’s. Dat blijkt ook uit het verhaal van het Westlandse Transportbedrijf T. Vreugdenhil. Marleen Mostert-Vreugdenhil vertelt hoe ze bij Middin uitkwamen toen ze op zoek waren naar een origineel kerstpakket. “Het was een tip van een collega. Haar zus werkt bij de Werkwinkel.” Zo kregen de 100 medewerkers van het transportbedrijf afgelopen december dus een leuk Middin-pakket met, onder meer, een kaars met het bedrijfslogo in. Marleen kreeg veel positieve reacties. “We hebben erbij gezegd dat het pakket van de Werkwinkel kwam en er zat een kaartje in met uitleg. De collega’s vonden het erg leuk.”
Het zou zomaar kunnen dat Vreugdenhil volgend jaar kerst terugkomt bij de Werkwinkel, al is het maar voor een origineel kleinigheidje. “We hebben elk jaar een andere kerstattentie, maar we weten dat bij de Werkwinkel mensen met een verstandelijk beperking werken. We vinden het belangrijk om hen zo te ondersteunen.”
Bestaande relaties gebruiken om de betrokkenheid bij Middin te vergroten, daar zouden we meer gebruik van kunnen maken, meent Dennis Werkman. “Je zou eigenlijk het netwerk van de cliënt in kaart moeten brengen: wat doen de ouders van een cliënt en diens broers en zussen, ooms en tantes. Als je dat netwerk weet aan te spreken en aan je weet te binden zie ik heel veel vrijkomen aan betrokkenheid en geld.”
“Uiteindelijk gaat het om verbinden van organisaties,” concludeert hij. “Laat dat toevallig nou ook onze core business zijn als Rabobank.”
Heb jij relaties in het bedrijfsleven? Laat ze eens een kijkje nemen op Middin Markt.